Taşımacıl kuralları Tanımları
website addres: https://vipkargokurye.com.tr.
VİP KARGO KURYE Kargo Taşımacılık kuralları Genel Şartları
MADDE 1 – TANIMLAR
1.1 “Acente” İşbu Kargo Taşıma Şartlarında aksi belirtilmedikçe, kargo taşımasıyla ilgili olarak
Taşıyıcıyı temsil etmek veya Taşıyıcı adına hareket etmek üzere açıkça ya da sessiz kalma
yoluyla yetkilendirilen gerçek veya tüzel kişidir. Taşımacıl kuralları nelerdir
1.2 Taşıma sözleşmesi: Taşıyıcı tarafından üstlenilen taşımaya ilişkin olarak Gönderici ile
Taşıyıcı arasında sözlü ya da yazılı olarak yapılan kargo taşıma ücretini de içeren anlaşmadır.
1.3 “Hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybill” gönderici ya da onun adına düzenlenmiş, kargo
taşıması konusunda Gönderici ve Taşıyıcı arasında yapılan “Taşıma Sözleşmesinin” varlığını
ispata hizmet eden “Hava Yük Senedi/ Konşimento/ Airwaybill” (işbu kargo taşıma genel
şartlarında “Hava yük senedi/ Konşimento/Air Waybill” tabirlerden her biri diğeri yerine
kullanılabilir ve aynı anlamdadır.) adı verilen duruma göre 4.1. maddeye göre düzenlenmiş
haliyle elektronik formatta da olabilen belgedir.
1.4 “Uygulanabilir KONVANSİYON” Taşıma Sözleşmesine uygulanabilir olmasına bağlı olarak,
-aşağıda belirtilenlerden biri ya da birkaçını ifade eder.
1.4.1 28 Mayıs 1999 tarihli, Hava Yoluyla Uluslararası Taşımacılığa İlişkin Belirli Kuralların
Birleştirilmesine Dair Sözleşme (bundan sonraki kısımlarda Montreal Konvansiyonu
olarak anılacaktır) anlamına gelir.
1.4.2 12 Ekim 1929 tarihinde Varşova’da imzalanan Uluslararası Hava Taşımalarına İlişkin
Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkında Konvansiyon, (bundan sonraki kısımlarda
Varşova Konvansiyonu olarak anılacaktır.)
1.4.3 28 Eylül 1955 tarihinde Lahey’de tadil edilen şekliyle Varşova Konvansiyonu,
1.4.4 1 sayılı 1975 tarihli Montreal Ek Protokolü ile tadil edilen Varşova Konvansiyonu;
1.4.5 1955 tarihli Lahey ve 2 sayılı 1975 tarihli Montreal Ek Protokolü ile tadil edilen Varşova
Konvansiyonu
1.4.6 1955 tarihli Lahey ve 3 ve 4 sayılı 1975 tarihli Montreal Protokolü ile tadil edilen Varşova
Konvansiyonu
1.5 “KARGO” (“eşya” terimine eşdeğerdir.) Uçuşun tabi olduğu konvansiyonun izin vermesine
bağlı olarak uçakta taşınan veya taşınabilen posta da dâhil her tür Eşyadır. Bir hava yük
senedi/ konşimento ya da sevkiyat kaydı kapsamında taşınan refakat siz bagaj ve hayvanlar
da Eşya kapsamdadır. Taşımacılık kuralları
1.6 “TAŞIMA” Kargonun bir hava taşıma sözleşmesi kapsamında bedelli ya da bedelsiz olarak
hava ya da başka bir ulaşım yolu ile taşınmasıdır.
1.7 TAŞIYICI” Hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybilli düzenleyen ya da sevkiyat kaydını
saklayan, duruma göre diğer taşıma dokümanlarında “taşıyıcı” olarak gösterilen ve kargoyu
taşıyan ya da taşımayı üstlenen ya da bu taşıma ile ilgili diğer tüm hizmetlerin bir kısmını veya
tamamını veren tüm taşıyıcıları kapsar.
1.8 İcra eden taşıyıcı: art arda gelen taşıyıcı sıfatı olmaksızın, kargoyu sözleşme akdeden
havayolunun verdiği yetki ile tamamen ya da kısmen taşıyan havayoludur.
Art arda gelen taşıyıcı: Taşımayı bir ya da birden fazla havayolu ile olan sözleşmesi nedeniyle
tek bir hava yük senedine dayalı olarak tek bir hizmet olarak sunan havayoludur.
1.9 “Taşıma ÜCRETİ/Tarifeler” Taşıyıcının hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybillin
düzenlediği günde Göndericinin seçtiği taşıma türüne göre geçerli, taşıma konusu eşyanın
değeri ve ağırlığına göre belirlediği ya da Taşıma sözleşmesinin tarafları arasında
kararlaştırılmış, ücret, harç ve diğer tüm giderlerdir.
1.10 Diğer ücretler: Taşıma türüne göre, Taşıma sözleşmesinin tarafları arasında kararlaştırılmış
harç ve diğer tüm giderlerdir.
1.11 “ALICI” Hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybillde ya da sevkiyat kaydında adı Kargonun
teslim edileceği taraf olarak geçen gerçek ya da tüzel kişidir.
1.12 “GÜNLER” Pazar gün ve resmi tatil günleri de dâhil haftanın yedi gününü içeren tam takvim
günleri anlamına gelir, şu şartla ki, ihbar yönünden ihbarın alındığı gün veya bir geçerlilik
süresinin hesabında taşıma belgesinin düzenlendiği gün ya da uçuşun başladığı gün, günlerin
hesabında dikkate alınmayacaktır.
1.13 “TESLİM ETME HİZMETİ” Taşıyıcının teslim hizmeti sunduğu noktalarda talep halinde, gelen
kargonun varış hava alanından alıcının veya alıcı tarafından tayin edilen temsilcisinin
adresine ya da gerektiğinde muhafaza altına alınabileceği resmi bir kurumun adresine taşıyıcı
tarafından kabul edilen şartlarla taşınmasıdır. Taşımacılık kuralları
1.14 “TESLİM ALMA HİZMETİ” Taşıyıcının böyle bir hizmet sunduğu noktalarda hava alanları
arasındaki taşımalar da dâhil olmak üzere, gönderilecek kargoların gönderenin ya da tayin
edilen temsilcisinin teslim alma noktası olarak belirlediği adresten kalkış hava alanına,
Taşıyıcının belirlediği şartlarda taşınması hizmetidir.
1.15 “SEVKİYAT” (“Gönderi” terimine eşdeğerdir) İşbu Kargo Taşıma Şartlarında aksi
belirtilmedikçe, Taşıyıcı tarafından bir defada ve bir adreste bir gönderenden kabul edilen, bir
lotta ve tek bir hava yük senedi/ konşimentosu ya da tek bir sevkiyat kaydı altında bir varış
adresindeki bir alıcıya taşınmak üzere bedeli ödenen bir ya da birden fazla kargo paketi,
parçası ya da balyasıdır.
Taşımacılık kuralları sizi korur
1.16 “SEVKİYAT KAYDI” Taşıyıcının kontrolü altında taşınan eşyaya ilişkin, hava yük senedi/
konşimento dışında var olan kayıtlardır.
1.17 “GÖNDEREN” (“Gönderici” terimine eşdeğerdir) Kargo taşıması için Taşıyıcı ile sözleşme
yapan taraf olarak hava yük senedi/ konşimentoda ya da sevkiyat kaydında adı geçen kişidir.
1.18 “ÖZEL ÇEKME HAKKI” Uluslararası Para Fonu tarafından belirlenen Özel Çekme Hakkıdır.
1.19 Diğer kayıtlar/ dokümanlar: Taşıma hakkındaki bilgi kayıtlarıdır. İşbu Kargo Genel Taşıma
Şartları Hava Yük Senedi/ konşimento her zaman diğer kayıtlara referans eder.
“Taşıma ücreti teslimde ödemeli kargo”: Taşıyıcı tarafından kabul edilmesi halinde,
taşıyıcının organizasyonunun el verdiği yerlerde taşıma ve diğer ücretlerinin varış noktasında
kargonun teslimi esnasında tahsil edilmesi suretiyle teslimatı yapılan gönderilerdir.
1.20 Code share: Bir taşıyıcı tarafından icra edilen bir uçuşun başka bir taşıyıcı tarafından kodu,
tanımlayıcısı ve/veya uçuş numarası altında pazarlamasını sağlayan herhangi bir düzenleme,
paylaşım anlamına gelir. Taşımacılık kuralları
1.21 “MÜCBİR SEBEP” Makul olan tüm tedbirler alınmış olsa dahi sonuçları önlenemez olan
alışılmadık, beklenmedik, kontrol dışı şartlardır.
1.22 “TAŞIYICI KURALLARI” Hava yük senedi/Konşimentonun düzenlendiği tarihte geçerli olan ve
yürürlükteki ücret tarifelerini de içeren, Kargo taşımasını düzenleyen, Taşıyıcı tarafından
yayınlanmış veya oluşturulmuş ve buradaki Kargo Taşıma Genel Şartları dışındaki kurallar ve
düzenlemeler anlamına gelir.
MADDE 2 – UYGULANABİLİR HUKUK VE KARGO TAŞIMA GENEL ŞARTLARININ UYGULAMA
ALANI
2.1 Genel
İşbu Kargo Taşıma Genel Şartları Taşıyıcı ya da onun adına üçüncü kişilerce yerine getirilen
ve bunlarla ilgili olan kargo taşımasına ilişkin tüm hizmetlere uygulanacaktır. Buna Gönderen
ya da Alıcı tarafından talep edilmese dahi durumun gerektirmesi halinde Taşıyıcının vermeyi
uygun gördüğü olası tüm hizmetler de dâhildir. Taşımanın 1.4. de belirtilen Uygulanabilir
Konvansiyon hükümlerine göre “Uluslararası Taşıma” olması halinde ilgili taşıma 1.4.
maddede belirtilen uygulanabilir konvansiyonun şartlarına ve ilgili konvansiyonun hükümlerine
aykırı olmadığı sürece İşbu Kargo Taşıma Genel Şartlarına tabi olacaktır.
2.2 Geçerli kanunlar ve Taşıyıcı kuralları
Madde 2.1 ile çelişmediği sürece Taşıyıcı tarafından yapılan Kargo taşıması ve bununla
bağlantılı diğer hizmetler aşağıdaki hükümlere tabidir
2.1.1 Taşımaya uygulanabilir kanun (milli hukukun “uluslararası taşıma” olmayan taşımalar
bakımından uygulanmasını kabul ettiği Konvansiyon hükümleri dâhil) hükümet
düzenlemeleri, emirler, gereklilikler,
2.3 Taşıyıcı kuralları
İşbu Kargo Taşıma Genel Şartları dışında Taşıyıcı tarafından yayınlanmış veya oluşturulmuş
olan kargo taşımasını düzenleyen Taşıyıcının kuralları Şartları, ücret tarifeleri, prosedürleri,
yönetmelikleri anlamına gelir. Şu kadar ki, tarifelerde belirlenen kalkış ve varış saatleri bu
kapsamda değildir. Bu kurallara Taşıyıcının www.turkishcargo.com.tr web sitesinden veya
veya herhangi bir şube ofisinden ve tarifeli servislerini işlettiği havaalanlarından ulaşılabilir.
2.4 Hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybillda belirtilen başlangıç ve varış noktaları ile
Taşıycının tarifesinde ilgili parkur için planlanmış duraklama yeri olarak belirlenen noktalar
dışında Konvansiyonun amacı için kararlaştırılmış ara duraklama noktaları gerektiğinde
Taşıyıcı tarafından değiştirilebilir. Taşımacılık kuralları
2.5 İşbu Kargo Taşıma Şartlarının hiç bir hükmü kamu düzeninin zorunlu kıldığı düzenleme ve
kanunlar hilafına olacak şekilde gönderici ya da alıcının aleyhine değiştirilemez.
2.6 Taşıma şartlarının uygulama alanı
Her tür kargo taşıması ve bu taşıma ile bağlantılı olarak yayınlanan kargo taşıma oranları
içinde verilen buna bağlı tüm hizmetler, Madde 1.4’de atıf yapılan düzenlemeler göz önünde
bulundurulmak suretiyle işbu Kargo Taşıma Şartları ve açıklanan diğer geçerli tarifelerin
hava taşıma senedinin veya Madde 4.2 anlamında sevkiyat kaydının düzenlendiği tarihte
geçerli olan şekline ya da taraflar arasında yapılan sözleşme hükümlerine tabi olacaktır. Özel
kargo ya da özel servisler için ürün, hizmete özgü tarife ve taşıma koşullarına taşıyıcının
www.turkishcargo.com.tr adresli web sayfasından, burada düzenleme bulunmayan hallerde
IATA TACT Rules kitabından ulaşılabilir. Taşıyıcı taşıma akdi ile üstlendiği edimin ifasını 3.
kişilere yaptırabilir, yardım alabilir.
2.7 Amerika Birleşik Devletleri ve Kanada Uygulaması
İşbu kargo taşıma genel şartları Amerika Birleşik Devletleri’ndeki ya da Kanada’daki yerler
arasında ya da Amerika Birleşik Devletleri’nde ya da Kanada’da bir yer ile o ülkelerde
yürürlükte olan tarifelerin uygulandığı dışarıda herhangi bir yer arasında yapılan taşımalara
uygulanmamaktadır. Bu tür taşımalara uygulanan kurallar ve tarifeler Taşıyıcının ofislerinde
görülebilir. Taşımacılık kuralları
2.8 Ücretsiz taşıma
Ücretsiz taşımalarla ilgili olarak, Taşıyıcı işbu Kargo Genel Taşıma Şartlarının tamamını ya
da bir kısmının uygulanabilirliğini hariç tutma hakkına sahiptir.
2.9 Charter seferler
Taşıyıcı ile yapılan bir charter anlaşmasına istinaden yapılan kargo taşıması, Taşıyıcının
charter taşımasına ilişkin düzenlemesinin bulunması halinde bu hükümlere tabi olacak, ve
charter taşımasına ilişkin düzenlemede aksi belirtilmedikçe işbu Kargo Genel Taşıma Şartları
uygulanmayacaktır. Taşıyıcının geçerli bir charter taşıma düzenlemesi olmaması halinde,
işbu Kargo Taşıma Genel Şartları taşıyıcının, işbu şartların tümünün ya da bir kısmının
uygulanabilirliğini hariç tutmadığı ölçüde geçerli olacaktır. İşbu Kargo Taşıma Genel
şartlarının geçerli hükümleri ile charter taşıma düzenlemesi arasında çelişki olması halinde,
charter taşıması bakımından charter taşıma düzenlemesi geçerli olacaktır. Charter
anlaşmasına binaen taşıma, talep eden gönderici açıkça ya da zımni olarak belirtilmese dahi,
Charter kargo taşıma şartlarını kabul etmiş sayılacaktır.
2.10 Bildirim olmaksızın değişiklik Taşımacılık kuralları
Taşıyıcı, geçerli kanun ya da resmi mevzuat veya emirlerde aksi belirtilmedikçe, işbu Kargo
Taşıma Genel şartları ile Taşıyıcı tarafından yayınlanan ücretleri, masraf ve diğer giderleri,
önceden her hangi bir bildirim şartına bağlı olmaksızın değiştirebilir. Kargo Taşıması hava yük
senedi/konşimentonun düzenlendiği tarihteki ücret tarifesi masraf ve diğer giderlere tabidir.
2.11 Kargo Taşıma Genel Şartlarının öncelikli olarak uygulanması
Kargo taşıması, hava yük senedi/ konşimentonun düzenlendiği tarihte ya da sevkiyat kaydı
tarihinde geçerli olan Taşıyıcı kurallarına, düzenlenmelerine ve tarifelerine tabi olacaktır.
Taşıyıcının hava yük senedi/ konşimentonun düzenlendiği tarihte ya da sevkiyat tarihinde
geçerli olan kuralları düzenlemeleri ve tarifeleri ile işbu kargo taşıma genel şartları arasında
uyumsuzluk olması halinde aksi belirtilmedikçe kargo taşıma genel şartları üstün tutulacaktır.
MADDE 3 – EŞYANIN TAŞIMA İÇİN KABUL EDİLEBİLİRLİĞİ
3.1 Kabul edilebilir kargo
3.1.1 Taşıyıcı, ekipmanının ve yükleme alanının elverişli olması ve kargoyu taşımasının
makul olarak kendisinden beklenemeyeceği durumlar dışında aşağıdaki şartları
taşıması kaydıyla, her tür emtianın malın, ürününün taşımasını kabul edebilir Şu
kadar ki taşınması istenen kargonun;
3.1.1.1 Taşıyıcının kurallarına göre kargo taşımasından hariç tutulmuş nitelikte eşya
olmaması,
3.1.1.2 Seferin başlayacağı, duraklama ve/veya varış ülkesi ile üzerinden geçilecek
herhangi bir ülkenin ambargo, ihracat ithalat kanunları ya da mevzuat ve
düzenlemeleri kapsamında taşınmasının yasaklanmamış olması,
3.1.1.3 Uçakla taşınmaya ve varsa taşıyıcının www.turkishcargo.com.tr web sayfasın
dan ulaşılabilecek bu konudaki özel talimatlarına ve ilgili ülkelerin aradığı özel
kurallara uygun şekilde paketlenmiş olması,
3.1.1.4 Başlangıç, duraklama, geçiş ve varış ülkelerinden sevki için gerekli tüm resmi
makam izinlerinin alınmış, formaliteler ve gümrük belgelerinin temin edilmiş
ve varsa diğer kargo konusu malın sevkine ilişkin ilgi ülke makam
bildirimlerinin taşıyıcıya uçuştan önce gerekli tüm sevkiyat belgeleriyle birlikte
ibraz edilmiş olması,
3.1.1.5 Uçağı, kişileri ya da malları tehlikeye sokma ya da uçaktaki yolcu ve diğer
mallara zarar ve/veya rahatsızlık verecek nitelikte olmaması,
gerekir. Taşımacılık kuralları
3.1.2 Taşıyıcı şartlar gerektirdiğinde herhangi bir sorumluluk kabul etmeden kargoyu
taşımayı kabul etmeme hakkına sahiptir.
3.2 Değerli kargo sınırlaması
Taşıyıcının özel değer beyan edilen kargoyu taşımayı reddetme ya da duruma göre kendi
bildireceği koşullara Gönderici tarafından uyulmasını talep etme hakkı saklı kalmak
kaydıyla, Gönderen her taşımada, kargonun Taşıyıcıya verildiği anda varış yerinde
teslimi ile ilgili olarak talep edilen özel hizmet bedelini ödemek koşuluyla, tutar ölçüsünde
ücret cinsini belirterek özel bir fayda beyanında bulunma imkânına sahip olabilir. Taşıyıcı, özel
değer beyan edilen taşımaları reddetme hakkına sahiptir. Gönderenin kargoyu böyle bir
durumda kendi insiyatifi ile özel değer bildiriminde bulunmadan göndermeyi tercih etmesi
halinde, Taşıyıcı ayrıca bir sorumluluk üstlenmez.
3.3 Kargonun paketlenmesi ve işaretlenmesi
3.3.1 Gönderen, kargonun uçağa yüklenme/ boşaltma, depolama, gümrük ve teslimi
aşamaları da dahil olmak üzere hava taşımasının tüm safhalarında, 3. kişilerin eşyanın
ve uçağın zarar görmesini önleyecek, evsafına ve hava taşımasının gerekliliklerine
uygun şekilde kayıp, hasar ve bozulmaya uğramadan güvenli bir şekilde taşınmasını
temin edecek paketlemeyi sağlamakla sorumludur. Gönderen yağma ve çalınma riski
taşıyan sevkiyat için nötr/ doğal muhteviyatını göstermeyen, güvenli bir paketleme
malzemesi seçmelidir. Her bir paket taşıyıcıya teslim edildiği esnada gönderici ve ve
alıcının isimleri ve adresleri ile sevkiyat için gerekli diğer işaretleri havi şekilde
işaretlenmiş ve bu işaretlemeler teslime kadar taşıma şartlarından etkilenmeyecek
evsafta okunaklı ve dayanıklı olmalıdır. Taşımacılık kuralları
3.3.2 Taşıyıcının kurallarına uygun olarak değerli eşyalar içeren paketler, Taşıyıcı
tarafından talep ediliyorsa mühürlenmelidir.
3.3.3 Taşıma ücretinin teslimde alıcı tarafından ödenmesi kaydıyla teslim şartı ile gönderilen
sevkiyatın her parçasının üzerinde görünür ve okunaklı şekilde gönderici ve alıcının
isim ve adres bilgisinin yanı sıra “C.O.D.” ibaresi bulunacaktır. Taşımacılık kuralları
3.4 Sadece belirli şartlar altında kabul edilen kargo
3.4.1 Sayılanlarla sınırlı olmamak kaydıyla, tehlikeli maddeler, canlı hayvanlar, ısıya duyarlı
maddeler, çabuk bozulabilir maddeler, tıbbi malzeme ve canlı organ, kırılabilir, hassas
malzeme, cenaze ve diğer özel kargo ancak ilgili kargonun taşınması için Taşıyıcıya
ait geçerli kural ve düzenlemeler ve IATA TACT Rules kitabında belirlenen şartlara
uygun olması halinde kabul edilebilir.
3.4.2 İlaçlar/tıbbı malzemeler, bunlarla sınırlı olmamak kaydıyla ısıya duyarlı mallar, hava
taşımasının ve malın özellikleri dikkate alınmak suretiyle zarar görmelerini önleyecek
ve sıcaklık değişikliklerine karşı koruma sağlayacak yeterlilikte paketlenmelidir.
Gönderenin sevkiyatı bunun için gerektiğinde ek ücret ödemek suretiyle hava
taşıyıcısı tarafından sağlanan özel sevkiyat için kullanıma sunulan Aktif Isı Kontrollü
konteynerlerde taşıtması gerekmektedir. Ancak, taşıyıcının bu surette özel taşıma
kapları kullandırmış olması, taşımanın tabi olduğu mevzuatın değiştiği, sorumluluk
sınırlamasının kaldırıldığı anlamına gelmez ve 3.2. madde anlamında özel değer
bildiriminde bulunulmadıkça taşıma için öngörülen sorumluluk sınırlarının
uygulanmasına engel teşkil etmez. Taşımacılık kuralları
3.4.3 Tehlikeli mallar tabi oldukları mevzuat ve düzenlemelere göre etiketlenmiş
paketlenmiş ve işaretlenmiş olmalıdır. Tehlikeli malların, değerli eşyaların ve canlı
hayvanların taşıma için kabul edilmesi durumunda ilgili yasa ve düzenlemelere göre
işaretlenmesi ve göndericinin bu malların taşınması için Taşıyıcının bu amaçla
yayınladığı ücret ve tarifelere uygun işlem yapması değerli eşyanın görünmesini ve
paketlerden mal alımını engelleyecek korunaklı bir muhafaza ve paketleme içinde
taşınması gerekmektedir.
3.5 Taşınması koşullara bağlı Özel kargoyla ilgili şartlara riayet edilmemesi durumunda
sorumluluk
İşbu kargo taşıma genel şartlarına göre Gönderici, özel kargonun taşınmasıyla ilgili şartlara
riayet etmek ve özel kargoya ilişkin taşıma kurallarına uymayan gönderileri taşımaya
sunmamakla sorumludur. Gönderici bu kuralları ihlal, ihmal nedeniyle doğan her tür zarardan
ve bu sebeple maruz kalınan cezalardan Taşıyıcı ve 3. kişilere karşı sorumludur. Gönderici,
bu kapsamda oluşan hukuki takip masrafları da dâhil olmak üzere 3. kişilerin tüm taleplerine
karşı Taşıyıcıyı beri kılar
3.6 Taşıyıcının denetleme hakkı
Taşıyıcı kargo ile ilgili belgelerin ve/ veya verilerin doğruluğunu kontrol ile yükümlü değildir.
Taşıyıcının böyle bir yükümlülüğü olduğu ve sorumluluk aldığı anlamına gelmeksizin, tüm
sevkiyatlara ait paketleri ve içeriklerini denetleme ve herhangi bir sevkiyatla ilgili olarak
sunulan bilgilerin ya da belgelerin doğruluklarını ve yeterliliklerini sorgulama hakkı saklıdır.
Taşıyıcı, göndericinin gerekli koşullara uygun davranmaması nedeniyle ne gönderenin ne de
- kişilerin uğradığı kar kaybı, masraf ya da başkaca kayıplardan sorumlu değildir.
3.7 Birim Yük Cihazları
Gönderen, bir birim yük cihazı (ULD) yüklemeyi üstlendiğinde Taşıyıcının yükleme
talimatlarına uymalıdır ve Taşıyıcıyı bu talimatlara uymamaktan kaynaklanan herhangi bir
sonuç için tazmin etmekle yükümlüdür.
3.8 Tracking Devices/izleme ve ölçüm cihazları
Göndericinin malın takibi veya gönderiye ve/veya taşımaya ilişkin verileri kaydetmek için
malların üzerinde veya içinde kullandığı takip cihazları hava yük senedi/ konşimentonun
tanzimi sırasında ve her halükarda en geç malın Taşıyıcı ya da yetkilisine teslimi anında ilgili
cihaz/ aygıt/ araç açıkça gösterilmek suretiyle beyan edilmek zorundadır. Bu tür cihazlar
ancak hava taşıması için geliştirilmiş olmak, ilgili otoritelerce sertifiye edilmiş olmak veya
Taşıyıcı tarafından belirlenmiş kurallara uyması koşuluyla kabul edilebilir. Bu tür cihazlar
münhasıran gönderici ve alıcı arasındaki sözleşme kurallarında aranan kalite standartlarının
sağlandığının belgelenmesi amacını matuftur. Bu aygıtların varlığı ile Taşıyıcı aleyhine ilave
sorumluluklar geliştirilemez. Taşıyıcı, kargoyu kabul ettikten sonra doğabilecek herhangi bir
aksaklıkta( hasar olabilir, kargonun yanlış ısı derecesinde depolanmış olması olabilir vb. )
Gönderici/ Alıcıya haber vermeden aksaklığı düzeltme ve sevkini devam ettirebilme hakkına
sahiptir. - MADDE 4 – DOKÜMANTASYON
- Gönderen, Taşıyıcı tarafından belirtilen sayıda hava yük senedi/ konşimento /air waybilli
Taşıyıcının belirlediği formda, şekilde ve kopya sayısı kadar düzenleyecek ya da kendi adına
düzenlettirecek ve konşimentoyu Taşıyıcıya kargoyu teslim ettiği anda teslim edecek ve/ veya
Taşıyıcının kabul ettiği elektronik formatta hazır edecektir. Şu kadar ki, Taşıyıcı taşıma
konusu kargo ve kargo taşıma ücretleri ile önceden tespiti mümkün ise diğer ücretleri
konşimentoda belirtilecektir. Konşimento konusu kargo birden fazla paket ise, ya da kargonun
tek bir paket ile tek bir uçakta taşınması Taşıyıcıya ait ya da taşımanın tabi olduğu
düzenlemeler ihlal edilmeksizin mümkün değil ise, Taşıyıcı gönderenden ayrı konşimentolar
düzenlemesini ya da kendi adına düzenlettirmesini isteyebilir. Gönderen her zaman IATA
TACT Rules kitabından bulunabilecek güncel konşimento örneğini kullanmak zorundadır. - 4.1 Elektronik Hava yük senedi/ Konşimento/ Air Waybill
Hava yük senedi/ Konşimento, taşıyıcının buna imkân sunduğu durumlarda, gönderici
tarafından elektronik formda düzenlenebilir ve/ veya taşıyıcının tanıdığı imza biçimi ile
imzalanarak kaydedilebilir. Şu kadar ki, taşıma konusu malın teslimi anında Konşimentonun
fiziki olarak hazır edilmesi ve ibrazı zorunludur. Hava yük senedi/ Konşimento ekindeki açık
taşıma dokümanları Taşıyıcı tarafından scan edilerek saklanabilir, Taşıyıcı elektronik
konşimentoyu da aynı şekilde scan ederek saklayabilir, Taşıyıcı konşimento ekindeki belgeleri
elektronik olarak kaydettikten sonra Konşimento konusu malın gönderilmesinden bağımsız
olarak varış noktasına gönderebilir. - 4.2 Sevkiyat kaydı
Taşıyıcı, gönderenin açık ya da örtülü rızası ile gerçekleştirilecek olan taşımanın kaydının
tutulması amacıyla hava konşimentosu yerine bir sevkiyat kaydı teslim edebilir. Söz konusu
sevkiyat kaydı kullanılıyorsa, gönderen tarafından talep edilmesi halinde, Taşıyıcı gönderene
taşıyıcının kurallarına uygun olarak sevkiyat kaydında bulunan bilgiye erişimin sağlanması ve
sevkiyatın tanımlanması amacıyla mal tesellüm belgesi teslim edecektir. - 4.3 Kargonun harici görüntüsü durumu ile paketlemesi
Konşimento teslim edilmemişse, gönderen kargonun görünür durumu hakkında taşıyıcıya
bilgi vermek ve taşıyıcının sevkiyat kaydına uygun bir referans girmesini sağlamak
zorundadır. Gönderen konşimentoda harici durum kaydı belirtmezse ya da kargonun harici
durumu hakkında taşıyıcıya bilgi vermezse, ya da söz konusu beyan ya da bilgi doğru değilse,
Taşıyıcı kargonun harici durumunu konşimentoda ya da sevkiyat kaydında belirtebilir, ya da
bir düzeltme beyanında bulunabilir. - 4.4 Taşıyıcı tarafından hazırlık, tamamlama ya da düzeltme
Taşıyıcı, gönderenin açık ya da örtülü talebi üzerine konşimento düzenleyebilir. Bu durumda
aksi ispat edilene kadar, taşıyıcının gönderen adına hareket ettiği varsayılır. Kargo ile birlikte
teslim edilen konşimento ya da sevkiyat kaydı gerekli tüm ayrıntıları içermiyorsa, ya da hata
varsa, bu durumda Taşıyıcı eksiklikleri başka türlü giderme teşebbüsünün sonuçsuz kalması
halinde temerrüt tehlikesi varsa herhangi bir yükümlülük altında girmeksizin eksikliklerin/
hatanın giderilmesi için mümkün olduğu kadarıyla konşimentodaki ayrıntıları, beyanları
tamamlamaya ya da düzeltmeye yetkili, ancak bununla sorumlu değildir. - 4.5 House AWB (HAWB) Ara Konşimento/ Konsolide taşımalar
Taşıyıcıya bildirilen ara konşimento bilgilerinin hata içermesi halinde, gönderici/ acente
sözleşmenin ifasını teminen taşıyıcının bilgileri gönderici/ acente adına düzelteceğini ve
düzeltmelere ilişkin taraflara bir bildirim yapacağını kabul eder. Gönderici/ Acente bu
durumda, düzeltmenin sözleşmenin akdi sırasında geçerli IATA TACT kurallarına göre
ücretlendirileceğini kabul eder. - 4.6 Konşimento ve sevkiyat kaydındaki verilerin doğruluğuna ilişkin sorumluluk
Gönderen kendisi ya da kendisi adına temsilcisi ya da Taşıyıcı tarafından konşimentoya ya
da sevkiyat kaydına girilen tüm verilerin ve beyanların eksiksiz ve doğru olmalarından,Taşıyıcı
tarafından 4.2 madde kapsamında konşimentoya girilen kayıtlardan malın değeri konusunda
gönderen ya da temsilcisi tarafından Taşıyıcıya yapılan beyanların doğruluğundan taşıyıcıya
ve 3 kişilere karşı sorumludur. Söz konusu bilginin Elektronik Veri Değişimi (Electronic
Interchange Data) vasıtasıyla verilmesi halinde, üzerinde anlaşılan standartlara ve özelliklere
uygun olarak EDI mesajlarının ve sonraki mesajların içeriğinin, doğruluğunun ve
bütünlüğünün teyit edilmesi gönderenin ya da gönderenin temsilcisinin sorumluluğudur.
Gönderen, kendisi tarafından ya da kendisi adına açıklanan verilerin doğru olmaması
çarpıklığı, yanlışlığı ya da eksikliği nedeniyle taşıyıcının ya da üçüncü kişilerin uğradığı
zararlardan sorumludur. - 4.7 Şekil, Değişiklikler
Taşıyıcı, üzerinde değişiklik ya da silinti yapılan konşimentoyu kabul etmek zorunda değildir.
Taşıyıcı ve göndericinin imzaları yerine mühür ve damgalar kullanılabilir. Açıklama için yazılı
biçim arandığı durumlarda, düzenleyenin kim olduğunun anlaşılmasını temin etmesi kaydıyla
mühür ve damga imza hükmündedir.
MADDE 5 – TAŞIMA FİYAT VE ÜCRETLERİ - 5.1 Geçerli fiyatlar ve ücretler
İşbu Kargo taşıma genel şartlarına göre geçerli kargo taşıma fiyat ve diğer ücretleri, seçilen
taşıma türü ve parkur için Taşıyıcı tarafından usulüne göre yayınlanan ve Taşıyıcı tarafından
konşimentonun düzenlendiği tarihte ya da taşıma fiyat ve ücretlerinin sevkiyat kaydına girildiği
tarihte geçerli olan, ya da duruma göre tarife fiyatının altında kalmamak kaydıyla taraflar
arasında kararlaştırılan fiyat ve ücretlerdir. Taşıma ücretleri ve diğer ücretler, sevkiyat
tarihinde Taşıyıcının seçilen taşıma türü ve parkur için açıkladığı tarife ücretleridir. - 5.2 Fiyatlar ve ücretlerin esası
Taşınacak kargonun taşıma fiyat ve ücretleri, kargonun toplam ağırlık ya da toplam
hacminden hangisi büyük ise buna göre ve taşıyıcının fiyat tarifesinde göndericinin seçtiği
taşıma biçimi için öngörülen kural ve şartlara göre hesaplanacak fiyat ve ücrete tabi olacaktır. - 5.3 Yayınlanan fiyatlara ve ücretlere dâhil olmayan hizmetler
Taşıyıcının kural ve düzenlemelerinde aksi belirtilmedikçe tarifesindeki kargo fiyat ve ücretleri
sadece hava alanları arasındaki hava taşıması ve duruma göre gerektiğinde hava taşımasını
ikame için yapılan kara/ deniz taşıması için uygulanır. Açıklanan tarifelerde aksi açıkça
belirtilmedikçe tarife fiyatları taşıyıcı tarafından hava taşımacılığıyla ilgili olarak verilen
yardımcı hizmetleri içermez. Bunlarla sınırlı olmamak üzere tarife fiyatına dâhil olmayan
hizmetlerden bazıları şunlardır;
a) Sigorta ücretleri
b) Depolama hizmeti giderleri
c) Taşıyıcının böyle bir hizmetinin olduğu yerlerde, malların havalanından başka bir adrese
toplanması, taşınması, teslimi hizmetleri
d) Ödemeli teslimat hizmetleri
e) Taşıyıcının, göndericinin, malların sahibinin veya alıcının adına doğmasından bağımsız
olarak, kargonun gümrükten çekilmesi aşamasında Taşıyıcı uhdesinde ya da 3. kişiler
uhdesinde doğan gümrük işlemleri giderleri,
f) İlgili otoriteler tarafından tahakkuk ettirilen, harç, gider, aidat, ücret, cezalar ile her tür
rusum, yükümlülük ve vergiler
g) Hatalı eksik paketlemenin taşımaya uygun hale getirilmesi nedeniyle taşıyıcının yaptığı
masraflar
h) Hava taşıması dışında bir yolla gelen ve hava taşıması sonrasında hava taşıması dışında
bir yolla teslim noktasına taşınacak navlunun boşaltılması, depolanması, yüklenmesi
hizmetleri,
i) Ek hizmet bedelleri ve/ vb. hizmet ve giderler - 5.4 Kargo taşıma ve fiyat ve ücretlerinin ödenmesi
- 5.4.1 Kargo taşıma fiyatları ve ücretleri, geçerli kargo taşıma fiyat tarifelerinde belirtilen para
birimi üzerinden yayınlanır ve Taşıyıcı tarafından daha önce ödeme için kabul edilebilir
olduğu belirlenmiş herhangi bir para birimiyle ödenebilir. Ödeme fiyat ya da ücretin
yayınlandığı para biriminden başka bir para birimi üzerinden yapılırsa, herhangi bir
yasal düzenlemeye aykırı olmaması kaydıyla konşimentonun düzenlendiği/ ödemenin
yapıldığı tarihte Taşıyıcı tarafından açıklanan kurlardan hangisi daha yüksek ise o
oran üzerinden hesaplama yapılır. - 5.4.2 Taşıyıcı tarafından ödenmiş ve/ veya tahakkuk etmiş ve/ veya tahakkuk edecek gerek
taşıma ücretleri gerek taşıma nedeniyle doğmuş ya da daha sonra doğan diğer
masraflar harçlar, vergiler, rusum ve giderler, peşin ödenmiş ya da sonradan
ödenecek olsun taşıyıcıya ödenecek tüm meblağlarla birlikte, taşımanın ifa
edilmesinden, eksik, kötü veya gecikme ile ifasından ve /veya hiç ifa edilmemesinden
bağımsız olarak kargo taşıma sözleşmesinin akdi ile hak edilmiş sayılır. - 5.4.3 Tüm kargo taşıma ücretleri ve diğer her tür masraf, gider, vergi vs. kargonun taşıyıcıya
teslim edildiği anda muaccel olur ve ödenmek zorundadır. Şu kadar ki, bu meblağlar
taşıyıcının kargo taşıma bedelinin 5.4.5 maddeye göre kargonun tesliminde
ödenmesini kabul ettiği ve konşimentoya kaydedilmiş ödemeli teslim hizmeti nedeniyle
sonradan tahsil edilebilir. - 5.4.4 Kargonun teslimi anında belirlenebilir olmayan tüm masraf ve giderler için Taşıyıcı
göndericiden bu masraf ve giderleri karşılayacağını düşündüğü uygun bir miktarın
depo edilmesini isteyebilir. Taşıma sözleşmenin ifası ile taşıma ile ilgili tüm masraf ve
giderlerinin kesin olarak anlaşılmasının ardından, Taşıyıcı depo edilen meblağdan
arta kalan miktarı iade edebileceği gibi, depo edilen miktarın tüm taşıma giderlerini
karşılamaması durumunda ödenmesi gereken ek miktar Gönderici tarafından
Taşıyıcıya ödenecektir. - 5.4.5 Gönderen; ücreti varış yerinde ödenecek olan ödemeli sevkiyatlar (CC Gönderiler) da
dâhil olmak üzere taşıyıcının ödenmeyen tüm ücret, masraf ve sözleşme konusu
taşıma ile ilgili sair giderlerinin ödenmesini kabul ve taahhüt eder. Gönderen ayrıca
taşıyıcının, kargonun kanunların yasakladığı bir muhteva içermesi sevkiyat ya da
yasal olmayan doğru olmayan ya da navlunun muhtevasına ilişkin yetersiz açıklama,
işaretleme, numaralandırma, adresleme paketleme ya da herhangi bir ihracat veya
ithalat lisansının ya da talep edilen herhangi bir belgenin bulunmaması, eksik hatalı
olması, zamanında sunulmaması, gecikmesi ya da yanlışlığı, ya da herhangi bir
uygunsuz gümrük değerlemesi ya da yanlış ağırlık ya da hacim beyanı nedeniyle
taşıyıcının maruz kaldığı tüm ücretlerin, masrafların, cezaların, zaman kaybının,
zararın ve diğer meblağlar ile bunlar nedeniyle 3. kişilerin uğrayacağı tüm zararların
ödenmesini kabul ve taahhüt eder. Bu durumların her birinde Taşıyıcının gönderen ya
da onun adına 3. kişilerce teslim edilen kargo üzerinde hapis hakkı mevcuttur. Ödeme
yapılmaması halinde, Taşıyıcı satış öncesinde, gönderici ya da konşimentoda alıcı
hanesinde belirtilen adreste yer alan alıcıya bildirim yapmak şartıyla, navlunu kamu
ya da özel satış vasıtasıyla elden çıkarma ve bu satıştan elde edilen hasılatın bir kısmı
ya da tümünü ödenmeyen kargo bedeli ya da diğer masraf ve giderleri nispetinde
alıkoyma hakkına sahiptir. Ne var ki taşıyıcının kargo üzerinde hapis hakkını
kullanması durumunda dahi gönderen ve alıcının ödenmeyen eksik kargo taşıma
bedeli ile diğer masraf ve giderlere ilişkin müteselsil ödeme borcu devam eder, tüm
kargo taşıma bedeli ve diğer masraf ve giderler ödenmediği sürece, taşıyıcının hapis
hakkını kullanması gönderici ve alıcıyı ibra etmez. Gönderen veya alıcının kargo
taşıma ve diğer masraflara ilişkin borcu kabul açıklaması, borç eda edilmedikçe,
Taşıyıcının ödenmeyen taşıma ücret ve giderleri karşılamak üzere kargoyu hapis ve
satış hakkını ortadan kaldırmaz ve bu hakkı etkilemez. Taşıyıcı kargoyu zilyetliğinde
bulundurduğu veya kargo üzerinde konşimento veya taşıma senedi aracılığı ile
tasarruf hakkına sahip olduğu sürece hapis hakkını kullanabilir. - 5.4.6 Alıcı, kargoyu kabul ya da taşıma sözleşmesinden doğan her hangi bir hakkı
kullanmakla, önceden ödenmemiş olan kargo taşıma ücretini ve taşımadan doğan her
tür diğer masraf ve gideri ödemeyi kabul etmiş olur, ancak bu durumda dahi
göndericinin kargo taşıma ücreti ve taşımadan doğan diğer masraf ve giderleri ödeme
borcu müteselsilen devam eder. - 5.4.7 Kargonun brüt ağırlığı, ölçüsü, miktarı ve beyan edilen değeri önceden taşıma ücretleri
hesaplanırken göz önüne alınan brüt ağırlık, ölçü, miktar ve beyan edilen değeri
aşarsa, aşan kısma ilişkin ücretler Gönderici tarafından Taşıyıcıya ödenecektir. - 5.4.8 Kargo taşıması için geçerli olan tüm ücretler; 5.4.3 maddede belirtilen şartlara tabi
olarak yapılabilecek CC gönderiler hariç hava yük senedi/ konşimentoda belirtilen
düzenlemelere uygun olarak kargonun taşıyıcıya tesliminden önce Gönderici
tarafından ödenecektir. - 5.4.9 Ücreti varış yerinde ödenecek olan sevkiyatlar (CC gönderiler), ancak taşıyıcının
düzenlemelerinde belirtilen şartlara uygun olması ve taşıyıcının bu tür taşımaların
yapılabileceğini belirttiği ülkeler için kabul edilebilir. Ücreti varış yerinde ödenme
şartıyla gönderilebilecek olan sevkiyatların kabul edildiği ülkeler hakkındaki bilgiler,
taşıyıcının ofislerinden ve temsilcilerinden edinilebilir. Ancak, Taşıyıcının her
halükarda operasyon el nedenlerle ya da Taşıyıcı düzenlemeleri gereğince ulusal para
biriminin diğer para birimlerine çevrilmesinin ya da diğer ülkelere fon transferinin yasak
olduğu herhangi bir ülkeye gönderilecek ve ücreti varış yerinde ödenecek olan
sevkiyatları reddetme hakkı saklıdır. - 5.4.10 Taşıyıcı, herhangi bir yükümlülüğe tabi olmaksızın, kargo taşıma ücreti ve diğer
giderlerin ödenmemesi halinde taşımayı red edebilir. - MADDE 6 – KARGONUN TAŞIMA İÇİN HAZIRLANMASI
- 6.1 İlgili otorite kurallarına uygunluk
- 6.1.1 Gönderen, kargonun paketlenmesi, taşınması, işaretlenmesi ve teslim edilmesiyle ilgili
olanlar dâhil, kargonun alındığı, götürüldüğü, teslim edildiği, bekletildiği ya da
üzerinden geçirildiği herhangi bir ülkenin tüm geçerli kanunlarına, gümrük kurallarına
ve diğer resmi mevzuata uyacaktır. Ayrıca gönderen, sevkiyatla birlikte, gerekli bilgileri
verecek ve söz konusu kanunlara ve mevzuata uyduğunu gösteren belgeleri taşıma
belgeleri ile birlikte Taşıyıcıya ya da yetkili temsilcisine teslim edecektir. Taşıyıcı söz
konusu bilginin ya da belgelerin doğruluğunu ya da yeterliliğini denetlemekle yükümlü
değildir. Taşıyıcı, gönderene ya da diğer başka bir kişiye karşı, gönderenin bu hükme
uymamasından dolayı oluşan kayıplar ya da masraflar bakımından yükümlü
olmayacaktır. Gönderen, taşıyıcıya karşı, gönderenin bu hükme uymamasından
dolayı oluşan her türlü zarardan sorumlu olacaktır. - 6.1.2 Taşıyıcı, iyi niyet çerçevesince reddetmenin herhangi bir geçerli kanun, resmi
mevzuat, gereklilik, emir ya da şart kapsamında gerekli olduğunu düşünürse herhangi
bir sevkiyatı taşımayı reddettiği için yükümlü olmayacaktır. - 6.2 Ödemeler ve gümrük formaliteleri
Taşıyıcı taşıma ile ilgili hertür harcı, vergiyi ya da masrafı ödemeye yetkili, ancak bunlardan
herhangi birini yapmakla yükümlü değildir. Gönderen ve alıcının her biri bunların taşıyıcıya
geri ödenmesinden kendi adına müşterek ve müteselsilen sorumludur. Gönderenin ön ödeme
yapması hali dışında, hiçbir taşıyıcı, kargonun sevki ve tekrar sevki ile bağlantılı olan herhangi
bir masrafı ya da ön ödemeyi üstlenmek zorunda değildir. Durulan herhangi bir yerde
kargonun gümrük girişini yapmak gerekiyorsa ve hava konşimentosunda ya da sevkiyat
kaydında herhangi bir gümrük acentesi belirtilmemişse kargo, kargoyu söz konusu yere
taşıyan taşıyıcıya veya Taşıyıcının belirttiği gümrük alıcısına teslim edilmiş sayılacaktır. Bu
amaçla kullanılan ve Taşıyıcı tarafından onaylanan hava konşimentosu ya da sevkiyat kaydı
kopyası orijinal addedilecektir. - 6.3 Zaman çizelgeleri, rotalar ve iptaller
- 6.3.1 Taşıyıcı taşımanın başlangıcı, icrası ve kargunun teslimi konusunda kesin bir zaman
garanti etmemektedir. Taşıyıcı kargoyu belli bir uçak ya da belli bir rota ya da rotalar
üzerinden taşıma veya belirli herhangi bir zaman çizelgesine göre herhangi bir
noktada bağlantılar yapmayı tahhüt etmemektedir. Taşıyıcının hiçbir çalışanı, acentesi
ya da temsilcisi herhangi bir uçuşun tarihleri ya da kalkış veya varış zamanları ya da
işleyişe ait herhangi bir beyanla Taşıyıcı adına taahhütte bulunmaya yetkili değildir.
Taşıyıcı kargoyu makul bir şekilde taşımayı üstlenmektedir. Taşıyıcının zaman
çizelgelerinde ya da bir başka yerde belirtilen zamanlar yaklaşıktır, garanti
edilmemiştir ve taşıma sözleşmesinin bir parçası değildir. Kargonun taşınması ya da
teslim edilmesinin başlatılması ya da tamamlanmasıyla ilgili herhangi bir zaman
belirlenmemiştir. Taşıyıcı, kapasite ve uygunluk durumu ile kendi operasyonel
şartlarına uygun olarak sevkiyatın rotasını ya da rotalarını seçmeye ya da onlardan
sapmaya yetkilidir, böyle olmakla birlikte aynısı hava konşimentosu ya da sevkiyat
kaydında belirtilebilir. Taşıyıcı zaman çizelgelerindeki ya da diğer listelerdeki
hatalardan ya da kusurlardan sorumlu değildir. - 6.3.2 Taşıma sözleşmesi sevkiyatın belirli bir uçakta, ya da taşıma konusu mallara uygun
bir uçakta yapılacağı garantisi vermez. Taşıyıcı, bildirim yapmaksızın sevkiyatı kısmen
ya da tümüyle başka herhangi bir ulaşım yolu ya da başka bir Taşıyıcı ya da hava
aracı ile taşımaya ya da taşınmasını sağlamaya yetkilidir. Böyle bir durumda Taşıyıcı
taşımanın gerçekleşmesi için sevkiyat ekindeki gerekli tüm bilgi ve belgeleri diğer
taşıyıcıya gönderebilir. Taşımacılık kuralları - 6.3.3 Taşıyıcı, aşağıdaki nedenler ile kendi inisiyatifine göre bu şekilde hareket etmeyi
makul görür ya da durumun bunu gerektirdiğine kanaat getirirse; bildirim yapmaksızın
herhangi bir uçuşu ya da kargonun daha ileriye taşınmasını iptal etme, taşıma
sözleşmesini feshetme, değiştirme, yönlendirme, erteleme, geciktirme ya da önceden
yapma hakkına ya da kargonun tümü veya bir kısmı olmaksızın uçuşu icra etme
hakkına sahiptir;
Halin gerçekte gerçekleşip gerçekleşmediği, henüz bir tehdit ya da sadece rapor
edilmiş bir ihtimal olup olmadığı, uçuşa etkisinin bir gecikme ya da daha büyük,
doğrudan ya da dolaylı, güncel ya da daha sonra doğacak bir aksamaya sebep olup
olmadığına bakılmaksızın Taşıyıcının kontrolü dışında olan, burada sayılanalarla
sınırlı olmamak üzere hava koşulları, doğa olayları, hükümet ve yetkili otorite emirleri,
grev, ayaklanmalar, siyasi istikrarsızlık, sivil huzursuzluk, yasa dışı gösteri, ambargo,
savaşlar, kargaşa, güvensiz uluslararası durum, terör veya terör yada savaşa ilişkin
devlet uyarıları herhangi bir durum ya da kargonun kabul edildiği anda makul olarak
öngörülemeyen, tahmin edilemeyen, beklenmedik durumlar; hükümet düzenlemeleri,
Taşıyıcı dışındaki otoritelerin talepleri gereksinimleri; insan gücü, araç gereç eksikliği,
Taşıyıcı ya da hizmet aldığı kuruluşun işgücü sorunları. - 6.3.4 Yukarıdaki durumlar sebebiyle herhangi bir sevkiyatın kısmen veya tamamen varış
yerinin değişmesi, sevkiyata ilişkin uçuşun iptali, yönlendirilmesi, ertelenmesi,
geciktirilmesi, öne alınması ya da icrasından bütünüyle vazgeçilmesi/taşıma
sözleşmesinin bütünüyle yada kısmen feshi halinde Taşıyıcı sorumlu olmayacaktır.
Sevkiyatın ya da herhangi bir kısmının taşınmasının iptali halinde, sevkiyatın Taşıyıcı
tarafından transfer ya da teslim için herhangi bir transfer acentesine teslim edilmesi
ya da söz konusu sevkiyatın depoya yerleştirilmesi, taşıma sözleşmesi kapsamında
tam teslim olarak addedilecek ve hava konşimentosu ya da sevkiyat kaydında
belirtilen adreste bulunan gönderene ya da alıcıya sevkiyatın durumuna dair bildirimde
bulunmak dışında taşıyıcının başkaca herhangi bir yükümlülüğü olmayacaktır.
Taşıyıcı, zorunlu olmamakla birlikte, böyle bir durumda sevkiyatı başka herhangi bir
rotadan taşınması için sevk edebilir ya da gönderen veya alıcı adına herhangi bir
taşıma hizmetiyle taşınmasını sağlamak üzere daha ileride bir noktaya sevk edebilir.
Sevkiyatın kısmen veya tamamen taşıyıcıya bağlı sebeplerle konşimentodan başka
bir noktaya taşınması, iptali, yönlendirilmesi vs. hallerinde taşıma giderleri taşıma
bedeline dâhildir. Taşımacılık kuralları - 6.3.5 Uygulanabilir kanunlara, düzenlemelere ve emirlere tabi olarak Taşıyıcı sevkiyatlar
arasında ve kargo ve posta ya da yolcular arasında taşıma önceliğini belirlemeye
yetkilidir. Taşıyıcı herhangi bir zamanda ya da yerde bir sevkiyattan herhangi bir
malzemeyi çıkarma kararı alabilir ve onlar olmadan uçuşa devam edebilir. Söz konusu
önceliğin belirlenmesi sonucunda kargo taşınmazsa ya da kargo ertelenir ya da
gecikirse ya da sevkiyattan herhangi bir malzeme çıkartılırsa, Taşıyıcı bunların
sonucundan gönderene ya da alıcıya ya da başka herhangi bir tarafa karşı sorumlu
olmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 6.4 Taşıma sırasında taşıyıcının sevkiyat üzerinde tasarruf hakkı
Taşıyıcının görüşüne göre bir zarara karşı koruma sağlanması ya da zararın önlenmesi için
bir sevkiyatın tamamının ya da bir kısmının taşımadan önce taşıma sırasında ya da taşıma
sonrasında bir yerde tutulması gerekli görülüyorsa, Taşıyıcı gönderene ya da ve/ veya
alıcısının konşimento/sevkiyat kaydında bildirilen adresine bildirimde bulunmak kaydıyla
gönderenin ve/ veya alıcının hesabına ve riskleri ve masrafları gönderene ve/ veya alıcısına
ait olmak üzere sevkiyatı herhangi bir depoda ya da uygun yerde ya da gümrükte
depolayabilir; Taşıyıcı bunun yerine sevkiyatı alıcıya ulaştırılmak üzere başka bir taşıyıcıya
teslim edebilir. Gönderen ve alıcı böyle bir durumda taşıyıcının yapmak zorunda kaldığı her
tür masraf ve taşıyıcının uğrayacağı her tür risk ve zararı müşterek ve müselsel sorumlu olarak
tazmin edecektir. Taşımacılık kuralları - MADDE 7 – GÖNDERENİN TASARRUF HAKKI
7.1 Tasarruf hakkının kullanılması
Sevkiyat konusu mallar üzerinde tasarruf hakkı kullanımı sadece gönderen ya da varsa
gönderen tarafından belirlenmiş yetkili temsilcisi tarafından tek bir hava konşimentosu ya da
sevkiyat kaydı kapsamında tüm sevkiyat için geçerli olması koşuluyla kullanılabilir. Kargo
üzerinde tasarruf hakkı ancak gönderen ya da temsilcisi tarafından hava konşimentosunun
kendisinde olan parçasının düzenlenmesini talep etmesi ya da taşıyıcının mevzuatında
belirtilen diğer yetki bildirimlerinin Taşıyıcı tarafından kabulü halinde kullanılabilir. Sevkiyat
üzerinde tasarrufa ilişkin talimatlar Taşıyıcı tarafından başka türlü bir usul belirlenmemişse
taşıyıcının belirlediği şekil ve formda yazılı olarak verilir. Tasarruf hakkının kullanımı alıcının
şahsında bir değişime yolaçarsa, yeni alıcı hava konşimentosu ya da sevkiyat kaydında adı
geçen alıcı addedilecektir. Taşımacılık kuralları- 7.2 Gönderenin tasarruf hakkını kullanması konusundaki seçeneği
- 7.2.1 Gönderen, taşıma sözleşmesindeki tüm yükümlülüklerini yerine getirmiş olması, 7.1.
maddeye uygun kullanılması, Taşıyıcıya ve/ veya diğer gönderenlere zarar
vermeyecek şekilde kullanılması şartıyla sevkiyat üzerinde tasarruf hakkını aşağıdaki
şekilde kullanabilir: - 7.2.1.1 Kalkış ya da varış meydanında sevkiyatı geri çekerek; ya da
- 7.2.1.2 Taşıma esnasında herhangi bir inişte sevkiyatı sefer istikametinde durdurmak
suretiyle; ya da - 7.2.1.3 Varış ya da taşıma sırasında belirtilen başka bir durma noktasında konşimento
ya da sevkiyat kaydında belirtilen kişi dışında bir üçüncü şahsa teslimini
istemek suretiyle; ya da - 7.2.1.4 Kalkış meydanına sevkiyatın iadesini talep etmek suretiyle.
- 7.2.2 Taşıyıcının talimatları yerine getirememesi
Taşıyıcının göndericinin talimatını yerine getirmesinin duruma göre imkânsız ya da
pratik olarak makul olmaması ya da taşıyıcıdan beklenemeyecek nitelikte olması
halinde, Taşıyıcı göndereni derhal bilgilendirecek ve bu andan itibaren söz konusu
talebi yerine getirmek hususunda bir sorumluluğu olmayacaktır. Bu kapsamda doğan
ek maliyetler taşıma ücretine eklenecektir. - 7.3 Gönderenin Tasarruf Hakkını kullanımı nedeniyle doğan Masrafların ödenmesi
Gönderen sevkiyat üzerinde tasarruf hakkını kullanımı sonucunda Taşıyıcının uğrayacağı her
tür masraf, zarar ve kayıp için Taşıyıcıyı tazmin etmeyi kabul ve taahhüt eder. Gönderen,
tasarruf hakkının kullanımından kaynaklanan herhangi bir harcama için Taşıyıcıya doğan
gider nisbetinde ek ödeme yapacaktır. Taşımacılık kuralları - 7.4 Gönderenin hakkının kapsamı
Gönderenin tasarruf hakkı, gönderenin 7.2. maddeye göre kargo üzerinde tasarruf hakkını
kullanmaması halinde, kargo varış yerine ulaştığı anda alıcının malı teslim alması ya da
kargonun ya da konşimentosunun teslim edilmesini talep etmesi ya da kargoyu kabul ettiğini
her hangi bir surette göstermesiyle son bulur. Aksi belirtilmediği sürece, alıcı kargoyu ya da
Varşova Konvansiyonun 1929, 1955 versiyonu kapsamında kalan durumlarda hava
konşimentosunu kabul etmeyi reddederse ya da alıcıya ulaşılamazsa, kargo üzerinde tasarruf
hakkı gönderende kalmaya devam eder. Taşımacılık kuralları - MADDE 8 – TESLİM
- 8.1 Varış bildirimi
Sevkiyatın varış bildirimi, konşimentoda ya da sevk kaydında aksine açık yazılı başka bir
talimat olmadığı sürece alıcıya veya konşimento ya da sevkiyat kaydında adı bildirim
yapılacak kişi olarak geçen başka herhangi bir 3. kişiye taşıyıcının kullandığı bildirim
usullerinden biriyle, fax, elektronik posta ya da telefonla yapılabilir. Taşıyıcının söz konusu
bildirimin ulaşmamasından ya da geç alınmasından dolayı bir sorumluluğu olmayacaktır. - 8.2 Kargonun alıcıya teslimi
Hava yük senedi/ Konşimento ya da sevkiyat kaydında aksi açıkça belirtilmedikçe, sevkiyatın
teslimi Hava yük senedi/ konşimento ya da sevkiyat kaydının alıcı bölümünde adı belirtilen
alıcıya ya da temsilcisine yapılacaktır. Tereddüt durumunda göndericinin varış noktasında
acente olarak bildirdiği adrese de teslim yapılabilir. Aşağıdaki hallerde de teslim alıcıya
yapılmış addedilecektir: - 8.2.1 Taşıyıcı alıcıya ya da temsilcisine konşimentoyu teslim alması için gerekli olan
herhangi bir yetki verdiğinde; - 8.2.2 Kargo kanunlara ve gümrük kurallarına uygun olarak gümrüğe ya da diğer başka bir
resmi kuruma teslim edildiğinde. Taşımacılık kuralları - 8.2.3 Taşıyıcı 8.1 maddeye göre belirtilen kargonun ulaştığına ilişkin gerekli bildirimi yaptığı
zaman - 8.2.4 Kargonun Taşıyıcı tarafından teslimi ancak, alıcının yazılı alındı makbuzu ve
konşimentoda ve işbu taşıma şartlarında belirtilen tüm yükümlülüklerin yerine
getirilmiş olması halinde mümkündür. - 8.3 Teslim yeri
Gönderici veya alıcı ile Taşıyıcı arasında alıcının adresine teslimat yapılacağı konusunda açık
bir anlaşma yapılmadığı sürece alıcı sevkiyatı varış hava alanında ya da Taşıyıcı tarafından
belirlenen yerde teslim alacaktır. Taşımacılık kuralları - 8.4 Alıcının teslim almaması
- 8.4.1 Alıcı sevkiyatın varış hava alanına ya da konşimentoda belirtilen teslim noktasına
varışında teslim almayı reddederse ya da teslim almaktan kaçınırsa ya da ulaşılabilir
değilse, Taşıyıcı muhtevası bozulabilir sevkiyat üzerinde tasarrufun düzenlendiği 8.5.
madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla gönderenin hava konşimentosu ya da sevkiyat
kaydında belirttiği talimatlara uymaya çalışacaktır. Herhangi bir talimat
belirtilmemişse, ya da gönderen yeni bir talimata vermez ise ya da verilen talimata
makul olarak uyulması mümkün değilse, Taşıyıcı gönderene sevkiyatın teslim
alınmadığına dair bilgi vermesinin akabinde şu şekilde hareket edebilecektir;
Göndericinin talimatlarını beklemek üzere, kendisine ait ya da başka bir taşıyıcının
uçuşu ya da başka bir taşıma yolu ile sevkiyatı teslim aldığı meydana geri taşıyabilir
ya da sevkiyatı ilgili mahal mevzuatında aksi öngörülmedikçe Otuz (30) gün
depoladıktan sonra bütün olarak ya da birden çok kısma bölerek resmi ya da özel
satış vasıtasıyla satışa sunabilir ya da imha edebilir ya da terk edebilir. Eşyanın
boşaltılmasından sonra taşıma sona ermiş sayılır. - 8.4.2 Gönderen ve alıcı sevkiyatın iadesi için gereken taşıma ücretleri de dâhil ve bununla
sınırlı olmamak üzere sevkiyatın teslim alınmamasından ve bununla bağlantıdan
kaynaklanan her tür masraf, maliyet ve tüm ücretlerden müşterek ve müteselsil olarak
sorumludurlar. Sevkiyatın kalkış hava alanına geri taşınması durumunda gönderen
veya malın sahibi, geri taşımayı müteakiben on dört (14) gün içinde bu ödemeleri
yapmayı reddeder ya da ödemeği ihmal eder ya da ödemeden kaçınırsa Taşıyıcı niyeti
hakkında gönderenin konşimentodaki adresine on (10) gün öncesinden bildirimde
bulunmak kaydıyla sevkiyatın tamamını ya da bir kısmını resmi ya da özel satış
vasıtasıyla elden çıkarabilir. Taşımacılık kuralları - 8.5 Çabuk bozulabilen maddelerin elden çıkarılması
- 8.5.1 Taşıyıcının elinde bulunan çabuk bozulabilen maddeler içeren bir kargo herhangi bir
gecikme yaşar veya varış yerinde teslim alınmaz, alınması gecikir ya da reddedilirse
ya da bir başka nedenle bozulma tehdidi altındaysa, Taşıyıcı kendisinin ve ilgili diğer - kişilerin menfaatlerinin korunması için gerekli gördüğü tüm girişimlerde bulunabilir.
Bu girişimlere burada sayılanlarla sınırlı olmamak üzere, masrafları ve riski gönderene
ait olmak üzere talimat almak üzere gönderenle iletişim kurulması, kargonun
tamamının ya da bir kısmının masrafların ve risklerin gönderene ait olması kaydıyla
depolanması, tümünün ya da bir kısımının imha edilmesi ya da terki, tamamının ya da
bir kısmının bildirim yapmaksızın resmi ya da özel satış yoluyla elden çıkarılması
dâhildir. Taşımacılık kuralları - 8.5.2 Yukarıda belirtildiği şekilde sevkiyatın varış yerinde ya da iade edildiği yerde satılması
halinde, taşıyıcı, satış hasılatı ile kendisi ve diğer hak sahiplerinin bu sebeple yaptığı
ücretleri, ödemeleri, masrafları ve diğer ulaşım hizmetleri ile satış maliyetleri için
ödeme yapma ve artanı gönderene iade için ayırma yetkisine sahiptir. Ancak herhangi
bir sevkiyatın satışı, göndereni ve/veya işbu belge kapsamındaki diğer yükümlüleri ya
da malın sahibini eksik kalan herhangi bir meblağı ödemekten ibra etmeyecek, ek
ödemelere ilişkin sorumluluk taşıyıcının yaptığı tüm masraflar ödenene kadar devam
edecektir. Taşımacılık kuralları - 8.5.3 Konşimento ve/veya sevkiyatın teslim alınmasını kabul etmekle alıcı, taşımayla ilgili
olan tüm masrafların ve ücretlerin ödenmesinden sorumlu olacaktır. Aksi yönde açık
bir yazılı anlaşma olmadıkça, gönderen taşıma masrafları ve ücretleri ödeme
sorumluluğundan ibra olmayacak ve alıcıyla birlikte müşterek ve müteselsilen sorumlu
olmaya devam edecektir. Taşıyıcı, sevkiyatın ya da konşimentonun teslimini, söz
konusu masrafların ve ücretlerin tamaman ödenmesi koşuluna bağlayabilir. - MADDE 9 – TESLİM ALMA VE TESLİM ETME HİZMETLERİ
- 9.1 Sevkiyatlar
Sevkiyatlar taşıyıcının kargo terminalinde ya da kalkış hava alanındaki ofisinde teslim
alındıktan sonra varış hava alanına taşınmak üzere kabul edilir. - 9.2 Hizmetlerin elverişliliği
Teslim alma ve şehir içi teslimat hizmetleri, Taşıyıcı uygulamalarına uygun yerlerde ve
taşıyıcının geçerli kural ve ücret tarifelerine tabi olarak verilebilecektir. - 9.3 Hizmet talebi
Taşıyıcının tarifelerinde aksi belirtilmediği ve gönderen ya da alıcı tarafından sevkiyatın
Taşıyıcı tarafından varış noktasından çıkarılmasından önce aksi yönde bir talimat
verilmedikçe, taşıyıcı talep halinde adrese teslim hizmeti, sunabilir. - 9.4 Hizmet verilemeyen Sevkiyat
Hacmi, değeri, ağırlığı, teslim alınacağı ve/veya teslim edileceği adres ve zaman ve/veya
diğer nitekleri itibarı ile Taşıyıcı bakımından adresten teslim alınması ve adrese teslim
edilmesi güç olan herhangi bir sevkıyat Taşıyıcı tarafından sevkiyatın kabulünü mümkün kılan
şartların talep eden tarafından temininin kabul edildiği özel bir anlaşma yapılmadan
sağlanmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 9.5 Adrese teslim girişimi
Taşıyıcının sorumluluğunda olan sevkiyatın taşıyıcının kusuru olmaksızın ilk teslimat
girişiminde teslim edilememesi halinde, sevkiyat taşıyıcının sevk bürosuna iade edilir ve alıcı
durumdan haberdar edilir ve taşıyıcının tarifesine uygun ücretlendirme alıcıya ait olmak üzere
bundan sonraki teslim girişimlerinin her biri ancak alıcının isteği üzerine gerçekleştirilir.
Taşıyıcı, ilave teslim girişimlerini alıcının tarifeye göre belirlenmiş bedeli ödemesi koşuluna
bağlayabilir. Taşımacılık kuralları - 9.6 Yükümlülük
Eğer teslim alma veya teslim etme hizmeti Taşıyıcı tarafından ya da onun adına
gerçekleştiriliyorsa, söz konusu teslim hizmeti işbu kargo taşıma genel şartlarının 11.
maddesinde belirtilen sorumluluk sınırlamalarına tabi olarak gerçekleştirilecektir. - MADDE 10 – ZİNCİRLEME TAŞIYICILAR
Tek bir taşıma sözleşmesi kapsamında birkaç taşıyıcı tarafından yapılan birbirini izleyen
taşımalar, tek bir taşıma addedilir. Bir başka taşıyıcının hatları üzerinden taşıma yapmak
üzere hava konşimentosu düzenleyen bir taşıyıcı, sadece diğer taşıyıcının acentesi olarak
hareket eder. Sevkiyat kaydında bulunan, taşımanın başka bir taşıyıcı tarafından yerine
getirileceğini belirten bir referans, asaleten diğer taşıyıcı tarafından yerine getirilecek olan
taşımayı ifade eder. Hiçbir taşıyıcı kendi hattında meydana gelmeyen kargo kaybı, zararı ya
da gecikmesinden sorumlu olmayacaktır, ancak gönderenin söz konusu kayıp, zarar ya da
gecikme için burada belirtilen şartlar dâhilinde birinci taşıyıcıya karşı dava açma hakkı
olacaktır ve alıcının ya da teslim alma hakkı olan diğer kişinin taşıma sözleşmesi kapsamında
son taşıyıcıya karşı dava açma hakkı olacaktır. Taşımacılık kuralları - 10.1 Taşımayı icra eden hava taşıyıcısının sorumluluğu
İcra eden taşıyıcının, taşımayı tamamen ya da kısmen işbu taşıma koşullarına göre icra
etmesi halinde, işbu taşıma koşullarında aksine bir düzenleme bulunmaması kaydıyla, gerek
taşıma sözleşmesini akdeden gerekse icra eden taşıyıcı işbu taşıma koşullarına tabi olup,
işbu koşullar akdeden taşıyıcı bakımından sözleşme konusu tüm taşıma, icra eden taşıyıcı
bakımından taşımanın icra ettiği kısmı bakımından uygulanacaktır. Taşımacılık kuralları - 10.2 Müşterek Sorumluluk
Taşımayı icra eden taşıyıcının, görevleri kapsamı dâhilinde hareket eden çalışanlarının ya da
acentelerinin fiil ve ihmalleri, icra eden Taşıyıcı tarafından gerçekleştirilen taşıma ile bağlantılı
olarak, aynı zamanda anlaşmalı taşıyıcının da fiil ve ihmalleri olarak sayılacaktır. Bununla
birlikte, bu tür fiil ve ihmaller icra eden taşıyıcıyı işbu Kargo Taşıma Genel Şartlarının 11.
maddesinde düzenlenen sorumluluk limitlerini aşan sorumluluklara tâbi kılmayacaktır.
Anlaşmalı taşıyıcının işbu Kargo Taşıma Genel Koşullarına uygun yerine getirilmeyen
yükümlülükleri ya da işbu Kargo Taşıma Genel Koşullarında düzenlenen haklardan feragat
ve savunmaları ya da Madde 9’da düzenlenen şartlara tabi olarak yapılabilecek varışta
teslimata dair bir isteğin özel deklarasyonu kapsamında üstlendiği herhangi bir özel anlaşma,
aksi kararlaştırılmadıkça icra eden taşıyıcıyı etkilemeyecektir. Taşımacılık kuralları - MADDE 11 – TAŞIYICININ SORUMLULUĞU
- 11.1 Taşıyıcının sorumluluğu, ilgili taşıma için uygulanabilir Konvansiyon veya ilgili taşıma
için uygulanabilir geçerli ulusal veya uluslararası yasalar tarafından belirlenen kural ve
sınırlamalara tabidir.Ulusal para biriminin diğer para birimlerine çevrilmesinin ya da
diğer ülkelere fon transferinin yasak olduğu herhangi bir ülkeyle bağlantılı taşımalar
esnasında meydana gelen hasar ve kayıplar nedeniyle yapılacak tazminat ödemeleri,
Taşıyıcının tabi olduğu sigorta düzenlemelerinin elverdiği ölçüde gerçekleşir. Böyle bir
durumda Sigorta düzenlemeleri ya da diğer ülke mevzuatları kapsamında hasar görene
ödeme yapılamamasından Taşıyıcı sorumlu olmayacaktır. Bu düzenleme kargonun
kesintiye uğramasına ve/veya malların indirilip bindirilmesine aktarılmasına bakılmaksızın
geçerlidir. Taşıyıcının sorumluluğu hiçbir durumda ispatlanmış gerçek hasar miktarını
geçmez. Taşımacılık kuralları - 11.2 Müterafik kusur
Zarar, gönderici, alıcı ya da zarar nedeniyle tazminat talep eden kişinin ya da bunların
haklarını devralan kişinin ihmali ya da kusuru nedeniyle vuku bulmuşsa, ya da bu ihmal veya
kusur zarara neden olmuş veya zararın ortaya çıkmasına katkıda bulunmuşsa, Taşıyıcı bu
kişilerin kusur ve ihmali oranında tümüyle ya da kısmen sorumlu olmayacaktır.
Uygulanabilir Konvansiyon veya yasada gönderen veya alıcı lehine aksi düzenlenmedikçe
aşağıdaki kurallar geçerli olacaktır. - 11.3 SORUMSUZLUK ve Sorumluluğun sınırlandırılması
- 11.3.1 Taşıyıcı, ne yükleme ne teslimat süreleri için herhangi bir sorumluluk kabul etmez; aynı
kargo taşımasına ilişkin malların veriliş sırasına uygun bir düzen içinde aynı taşımada
taşınacağına ilişkin belirli bir düzen garanti etmez. - 11.3.2 Taşıyıcı, zarara malların doğası ve doğal kusurları, kalitesi, malların başka bir kişi tarafından
hatalı bir şekilde ambalajlanması, savaş (terör eylemleri dahil) veya bir silahlı çatışma,
ithalat, ihracat veya transit rejimleri ile bağlantılı resmi/ idari otorite emirleri ve başta doğa
olayları olmak üzere mücbir sebeplerden bir ya da bir kaçının neden olduğunu kanıtlarsa
sorumlu olmayacaktır. - 11.3.3 Taşıyıcı, herhangi bir yasa, hükümet düzenlemeleri, gereklilikleri veya emirlerine
uyulmasından veya taşıyıcının kontrolü dışındaki herhangi bir olaydan kaynaklanan
doğrudan veya dolaylı herhangi bir zarar veya hasardan sorumlu değildir. Taşıyıcı, görev
gerekliliklerini gözönünde bulundurarak yaptığı iyi niyetli değerlendirmeye göre bir kargonun
taşınmasının ilgili yasalara ve düzenlemelere aykırı olduğu gerekçesi ile kendi takdir yetkisi
dâhilinde taşınmasını reddederse sorumlu olmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 11.3.4 Taşıyıcı, kargonun içinde bulunan malların, nesnelerin veya hayvanların neden olduğu
zarardan, tahripten veya gecikmeden sorumlu değildir. Kargolarının muhtevası başka
gönderilerin muhtevasına, 3. kişilerin veya taşıyıcının mülküne, çalışanlarına, uçağa zarar
veren veya imha eden gönderici alıcı ve mal sahibi, taşıyıcının bundan kaynaklanan tüm
kayıp, zarar ve masraflarından sorumludur. Özünde bulunan kusur, kalite ya da arıza ya da
yanlış paketlenme yüzünden uçağı, insanları veya herhangi bir malı tehlikeye atabilecek
eşyalar ve hayvanlar, Taşıyıcı tarafından bildirimde bulunulmaksızın ve Taşıyıcıya karşı
herhangi bir yükümlülük doğurmaksızın masrafları gönderici ve alıcıya ait olmak üzere
herhangi bir zamanda imha veya terk edilebilir. Taşımacılık kuralları - 11.3.5 Taşıyıcı, hayvanların doğal ölüm ya da ısırma, toslama, boynuzlama, tepme, sokma veya
boğma gibi başka bir hayvanın ya da hayvanın kendi davranışı nedeniyle ölmesi ya da
yaralamasından veya hayvanın doğasından ya da doğal yatkınlık durumundan veya taşıma
esnasında oluşan fiziksel çevredeki engellenemez değişikliklere dayanamamasından
kaynaklanan herhangi bir kayıp, zarar veya masraftan sorumlu olmayacaktır. - 11.3.6 Taşıyıcı, bir hayvan bekçisinin ölümü ya da yaralanması hayvanın kendi durum ya da
davranışının sonucu ise ya da ölüm ya da yaralanmada hayvanın durum ya da davranışının
bir katkısı olmuş ise hiç bir şekilde sorumlu olmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 11.3.7 Kargonun, iklim değişikliği, sıcaklık değişikliği, yükseklik değişiklikleri veya taşımaya ilişkin
diğer sıradan şartların bir sonucu olarak ya da kararlaştırılan taşıma süresinin uzunluğuna
bağlı olarak maruz kaldığı bozulma, bayatlama ve eskimenin yol açtığı kayıp veya
hasarlardan Taşıyıcı sorumlu olmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 11.3.8 Azami sorumluluk sınırlaması
3.2. maddeye uygun olarak yapılmış özel değer bildirimi hariç Taşımaya uygulanacak
konvansiyona veya o taşıma için geçerli ulusal veya uluslararası kurallara göre aksi
belirtilmedikçe, tahrip, kayıp, hasarlı veya gecikmeli teslim durumunda Taşıyıcının
sorumluluğu kilogram başına 17 Özel Çekim Hakkı (SDR) ile sınırlıdır. - 11.3.9 Özel değer bildirimi
Gönderici sevkiyatın taşıyıcıya teslimi anında, sevkiyatın teslimine ilişkin menfaati konusunda
özel değer bildiriminde bulunur, Taşıyıcı bu beyanı kabul eder ve gönderici malın taşınması
için taşıyıcının talep edeceği ücreti öderse,…………11.3.8 maddede belirtilen toplam
sorumluluk sınırlaması gönderen kişi için geçerli değildir. Bu durumda taşıyıcı, tahribat, kayıp,
hasar veya gecikme durumunda, göndericinin varış yerindeki gerçek zararının daha az
olduğunu kanıtlamadıkça azami tazminat miktarı özel değer bildiriminde beyan edilen
miktardan ibaret olacaktır. Bu miktarın üzerinde uğranıldığı iddia edilen zararlara ilişkin
taleplerinin ispat yükü göndericiye aittir. - 11.3.10 Aksi açık bir yazılı düzenleme ile kararlaştırılmadıkça, Taşıyıcı hiçbir koşulda bu şartlara tabi
olan taşımadan kaynaklanan herhangi bir dolaylı kayıp ya da zarardan, taşıyıcının söz
konusu kayıp ya da zarara maruz kalınabileceğinden haberi olsun ya da olmasın, sorumlu
olmayacaktır. Bu zararlar bunlarla sınırlı olmamak üzere özellikle şunlardır; ilgili taşımadan
kaynaklanan, ciro, kâr, kazanç veya kazanç kaybı, faiz kaybı, ticari işlem kaybı, döviz kuru
riski, üretim kayıpları ve cezai şartlar. Şu kadar bu sınırlama, taşıyıcının veya eylemleri
taşıyıcıya atfedilebilecek kişilerin kasıt ve ağır ihmali nedeniyle meydana gelen bedensel
yaralanmalar, sağlık zararları veya yaşam kayıpları için uygulanmayacaktır. Taşımaya
uygulanabilir olan kanun ve anlaşmalar bu düzenlemeden etkilenmez. Taşımacılık kuralları - 11.3.11 Taşıyıcının sorumluluğunun işbu kargo taşıma genel şartlarına uygun olarak hariç tutulması
veya sınırlandırılması durumunda sözkonusu hariç tutma veya sınırlandırma, taşıyıcının
acenteleri, çalışanları, temsilcileri veya taşıyıcının hizmet sağlayıcıları ve uçağı ya da başka
herhangi bir ulaşım aracı taşıma için kullanılan tüm diğer taşıyıcılar ve onların acanteleri,
çalışanları, temsilcileri, hizmet sağlayıcıları için de aynı şekilde geçerlidir. - 11.3.12 Taşıyıcının, ek taşımalardan kaynaklanan görevlerini ağır ihmalinden veya kasten ihlalinden
veya taşıyıcının ek taşıma hizmetlerini uygun şekilde yerine getirmesi için ön koşul olan ve
gönderenin uyulacağına düzenli olarak güvendiği veya güvenebileceği Taşıyıcı görevlerini
ihlal etmesinden doğduğu kanıtlanmadıkça, Taşıyıcı adresten alım ve adrese teslim
şeklindeki ek taşıma hizmetleri esnasında vuku bulan herhangi bir hasardan sorumlu
değildir. Taşımacılık kuralları - 11.4 Kısmi teslimat durumunda sorumluluk
Alıcı veya kabul etmeye yetkili başka bir kişiye sevkiyatın tamamı değil, sadece bir kısmı
teslim edilir veya gönderinin bir kısmı hasar görmüş, tahrip olmuş, kaybolmuş veya gecikmiş
ise Taşıyıcının sorumlu olduğu miktarın belirlenmesi, (1929 tarihli Varşova Konvansiyonunu
kapsamındaki taşımalarda) sözkonusu teslim edilemeyen sevkiyat parçasının içeriği ve
değerine bakılmaksızın sadece teslim edilemeyen, hasar gören, tahrip olmuş, kaybolmuş
veya gecikmiş ilgili kargonun toplam ağırlığı dikkate alınarak belirlenir. - 11.5 Gecikmeden kaynaklanan zarardan sorumluluk
Taşıyıcı, kendisi ve adamlarının/hizmet sağlayıcılarının zarardan kaçınmak için tüm makul
önlemleri aldığını, ya da kendisi ve adamları/hizmet sağlayıcıları için böyle önlemlerin
alınmasının mümkün olmadığını kanıtlarsa gecikmeden kaynaklanan zararlardan sorumlu
olmayacaktır. Bir sevikatın varış noktasına geç ulaşıp ulaşmadığı, somut olayın koşullarına
göre belirlenir. Madde 12.2. hükümleri gecikme durumuna da uygulanır. Ancak, gecikmeli
taşımanın tamamlanması, daha düşük tarife veya daha düşük taşıma oranı talep etme ve
gecikmeden kaynaklandığı iddia edilen zararı taşıma bedelinden mahsup etme ve tazmin için
herhangi bir hak sağlamaz. Taşımacılık kuralları - 11.6 Kargonun değeri
Taşımanın tabi olduğu Konvansiyon ve diğer ulusal ve uluslararası düzenlemelerle getirilen
sorumluluk sınırlamaları ile işbu kargo taşıma genel şartlarının ilgili maddeleri saklı kalmak
kaydıyla, Tahrip, hasar veya kayıp durumunda, kargonunun Taşıma için teslim alındığı yer ve
zamandaki değeri esas alınır. Taşımacılık kuralları
Bununla beraber, kargonun bir kısmının ya da içinde bulunan herhangi bir objenin
kaybolması, zarar görmesi ya da gecikmesi aynı hava konşimentosu kapsamında bulunan
diğer paketlerin değerini etkilerse, söz konusu paketin ya da paketlerin toplam ağırlığı
sorumluluk limitini belirlemede göz önünde bulundurulacaktır. Aksi yönde bir kanıtın
bulunmaması halinde, kargonun kaybolan, zarar gören ya da geciken herhangi bir kısmının
değeri kargonun toplam değerinin kargonun kaybolan, zarar gören ya da geciken kısmının
kargonun toplam ağırlığına olan oranı kadar azaltılmasıyla belirlenecektir. - 11.7 Tek dava şartı
Bir sevkiyat ile ilgili iddiaların tamamı, talebin dayanağından bağımsız olarak tek bir talep
olarak kabul edilebilir ve bu iddianın dayanağı ne olursa olsun Sevkiyat ile bağlantılı tüm
hasarlar tazmin edilmiş addedilir. Taşıyıcıya karşı davaı açma hakkına sahip olan kişilerin kim
oldukları ve kendi haklarının neler oldukları hususuna zarar getirmeksizin, bir dava sadece
taşımanın tabi olduğu konvansiyonda tayin edilen koşullara ve sorumluluk sınırlarına uygun
olacak biçimde açılabilir. Bu tür herhangi bir davada cezayı gerektirici, örnek teşkil eden ya
da tazminat hükmünde olmayan hasarlar tezmin edilebilir olmayacaktır. Taşımacılık kuralları - 11.8 Mahsup / devir
Taşıyıcının hak iddialarına karşı mahsuplaşma iddiası ancak, söz konusu karşı hak iddiasının
tartışmasız, tanınmış, kesinleşmiş olarak tespit edilmiş olması halinde mümkündür.
Gönderenin taşıma sözleşmesindne doğan haklarını devir, ancak bu konuda taşıyıcıdan
önceden yazılı alınmış olması kaydıyla mümkündür. - MADDE 12 – TAZMİNAT TALEPLERİ VE DAVALAR HAKKINDA SINIRLAMALAR
- 12.1 Sevkiyatın kargoyu teslim alma hakkı olan kişi tarafından kayıtsız ve şikâyetsiz olarak teslim
alınması, aksi kanıtlanmadıkça sevkiyatın iyi durumda ve taşıma sözleşmesine uygun olarak
teslim edildiğini ispat eder. Taşımacılık kuralları
Hasar, hasara eş değer kısmi kayıp veya gecikme nedeniyle tazminat istemini ileri sürecek
talep sahibi, hasara uğrayan mal, hasarın detayları, hasara uğranılan yaklaşık zaman
konusunda yeterli açıklama içeren bir ihbarı yazılı olarak taşıyıcıya sevkiyatı tesliminden sonra
derhal ve her halükarda 14 gün ki bu süre 1929 tarihli Varşova Konvansiyonu kapsamındaki
taşımalar bakımından 7 gün; gecikme durumunda ise malın alıcının tasarrufuna geçmesinden
sonra en geç 21 gün içinde ki bu süre 1929 tarihli Varşova Konvansiyonuna tabi taşımalar
bakımından 14 gündür. Şu kadar ki teslim edilmeme durumunda bu süre konşimentonun
düzenlenmesi ya da sevkiyatın taşıyıcı tarafından depoya kabulünden itibaren 120 gündür. Bu
konuda Taşıyıcı tarafından açık bir yetki verilmediği ve ihbar yapılabileceği ilan edilmediği
sürece, alıcının handling/sevk şirketi gibi taşıyıcının hizmet sağlayıcılarına yaptığı ihbarlar
geçerli değildir. Bildirim yazılı olmak zorundadır. Taşımacılık kuralları - 12.2 Bildirim süresine uyulmaması
Bildirimin zamanında yapması Taşıyıcı tarafından hileli davranışlarla önlenmediği sürece,
bildirim sürelerine uyulmaması halinde Taşıyıcıya karşı açılacak her tür dava hakkı düşer. - 12.3 Dava açma süresi
Madde 1.4. de belirtilen uygulanabilir Konvansiyona tabi taşımalarda iki yıllık hak düşümü
süresi içinde dava açılmaması durumunda, Taşıyıcıya karşı tazminat davası açma hakkı son
bulur. Madde 1.4. belirtilen Konvansiyon taşıma için uygulanabilir değilse ilgili
ulusal/uluslararası düzenlemede öngörülen hak düşümü ya da hariç tutma/zaman aşımı
süreleri geçerlidir. Süre, hava aracının varış yerine ulaştığı veya ulaşmış olması gereken ya
da taşımanın durdurulduğu tarihten itibaren başlar.
Taşıyıcının hasar bildirim sürelerine ya da dava açma sürelerine uyulmamasına rağmen,
tazminat ödemesi yapması, ya da ödeme teklifinde bulunması, dava durumunda ya da
taşıyıcının sorumluluk sınırlarının üzerinde bir taleple karşılaşması halinde bildirim
sürelerinden ya da dava açma sürelerinden feragat ettiği anlamına gelmez. - MADDE 13 – GEÇERLİ VE YETKİLİ HUKUK DÜZENİ
İşbu kargo taşıma genel koşullarından kaynaklanan veya bunlarla bağlantılı ihtilaflar Türk
Hukukuna tabidir. Taşımacılık kuralları
Madde 1.4.’de belirtilen uygulanabilir konvansiyona tabi durumlarda tazminat davası yalnızca
akit devletlerden birinin ülkesinde ve davacının seçimine göre Taşıyıcının merkez ofisinin
bulunduğu yer veya sözleşmenin akdedildiği şubenin olduğu yer ya da kargonun varış yeri
mahkemesinde açılabilir. - 13.1 Konşimento, sevkiyat kaydı ya da işbu Kargo taşıma Genel koşullarında yer alan hükümlerin
yürürlükteki kanunlara, resmi mevzuata, emirlere ya da gerekliliklere aykırı olması halinde,
konşimento, sevkiyat kaydı ya da taşıma koşullarının sair hükümleri bundan etkilenmeyecektir.
Geçeriz hüküm yerine, sözleşmenin ekonomik içeriğine göre geçersiz hüküm yerine hukuken
uygulanabilir düzenleme tatbik edilecektir. - MADDE 14 – DÜZELTME VE FERAGAT
- 14.1 Taşıyıcının hiçbir acentesi, hizmet sağlayıcısı ya da temsilcisi taşıma sözleşmesinin veya işbu
kargo taşıma genel koşullarının herhangi bir hükmünü ya da uygulama koşullarını
değiştirmeye, düzeltmeye ya da ondan feragat etmeye yetkili değildir.